EemIT

Zoekmachine optimalisatie: De kosten

euroHet is erg lastig om aan te geven wat de kosten voor een zoekmachine optimalisatie traject zijn: De kosten zijn namelijk afhankelijk van een aantal factoren: De grootte van de website, het gebruikte CMS, de benodigde aanpasingen en de concurrentie op de steekwoorden waarop u gevonden wil worden.
Maar om in ieder geval een indicatie te geven: Een kleine website met een standaard CMS en gemiddelde concurentie op de zoekwoorden zal ongeveer €500,00 bedragen. Het tarief voor een grote website met een minder standaard CMS en veel concurrentie op de zoekwoorden zal ongeveer €1500,00 bedragen.

Het is tevens mogelijk om uw website door te lichten en een rapport op te stellen, waarmee uw eigen website bouwer aan de slag zal kunnen. Dit rapport bevatl veel technische gegevens en een flinke dosis programmeer-kennis is wel nodig om met dit rapport uit de voeten te kunnen. De kosten van dit rapport verschillen per  website en zal tussen de €200,00 en €750,00 liggen.

Indien u vragen heeft, neem dan gerust contact op om de mogelijkheden voor u te bespreken.

Wat is Zoekmachine optimalisatie?

seoVaak valt het mij op dat veel ondernemers een verkeerd beeld hebben bij zoekmachine optimalisatie: Er wordt gekeken naar het aantal bezoekers dat er op een website afkomt en men gebruikt dit getal als referentiekader.
Het gaat er echter niet om hoeveel bezoekers uw webite bekijken maar hoelang bezoekers op uw website blijven en hoe de bezoekers op uw website zijn gekomen.
Als u als ondernemer auto's verkoopt en u krijgt veel bezoekers die uw website vinden op het steekwoord 'autodrop' dan zullen de bezoekers de website weer snel verlaten; de bezoeker vindt immers niet wat hij zoekt. En dat is precies waar het om gaat bij zoekmachine optimailsatie: Zorgen dat de website makkelijk gevonden wordt door degen die op zoek zijn naar uw produkt.

Het zoekmachine vriendelijk maken van een website is een proces waar veel tijd in gaat zitten, maar door de juiste aanpassingen te maken op uw website kunt er voor zorgen dat uw website beter gevonden wordt door potentiele klanten. 

 

Zoekmachine optimalisatie: Het stappenplan

stappenplanHet stappenplan bestaat uit meerdere onderdelen: Eerst gaan we voor de zogenaamde quick-win's. Dit zijn de aanpassingen die relatief makkelijk en snel gemaakt kunnen worden.
Vaak zitten de quick-win's in de techniek van de website maar ook de teksten van een website zijn erg belangrijk. Door de steekwoorden waarop u gevonden wil worden op een goede manier te gebruiken wordt vaak al een beter resultaat behaald. 

Het is daarom ook erg belangrijk om te beseffen dat ook u tijd en energie zult moeten investeren om uw website beter te laten presteren bij de zoekmachines. Niet alleen om regelmatig uw website teksten bij te werken of aan te vullen, maar in sommige bedrijfstakken kan het ook heel erg lonend zijn om gebruik te maken van Twitter en Facebook. 

Nadat de quick-win's zijn uitgevoerd kunnen we een slag verder gaan: Vaak valt er op technisch vlak van de website een grote winst te halen. Ik kan deze veranderingen veelal voor u doen, maar u kunt dit ook laten doen door uw eigen website bouwer. 

Naast deze aanpassingen gaan we kijken of er winst valt te behalen door nieuwe mogelijkheden te gebruiken. Denk hierbij aan het versturen van een nieuwsbrief, het online aanwezig zijn op diverse internet forums, het bijhouden van een blog en social media zoals Twitter, Facebook en Google+ etc.
Dit zullen veelal acties zijn waar u veel tijd in zult steken zonder hier gelijk resultaat van te zien, maar bedenk goed dat zoekmachine optimalisatie een kwestie is van een lange adem hebben!


Zoekmachine optimalisatie: Het begin

seo2pngIndien u besluit om uw website te laten optimaliseren gaan we eerst in een persoonlijk gesprek bespreken wat uw wensen zijn, welke zoekwoorden voor u belangrijk zijn, wat de kosten zijn en hoe we het gaan aanpakken. 

Na dit gesprek gaan we een zogenaamde nul-meeting uitvoeren. Dit houd in dat we eerst gaan kijken hoeveel bezoekers er nu al op uw website komen, hoe lang een gemiddeld bezoek duurt en op welke manier de bezoekers bij uw website komen en welke zoektermen ze gebruikt hebben bij Google voordat ze bij uw website terecht zijn gekomen.

Naast de nul-meeting word ook vanuit een technisch oogpunt naar de website gekeken: Hoe zit de website in elkaar, Hoe wordt de website op dit moment door Google gezien, Wat is de laad-tijd van uw website en ga zo maar door.

Aan hand van de uitkomst van de nul-meeting en mijn bevindingen van het technische onderzoek wordt er een stappenplan opgesteld.

Zoekmachine optimalisatie: Hoe werkt het?

google-checkmarkHet wordt steeds moeilijker om een website goed te laten scoren bij de zoekmachines; dit heeft twee redenen: ten eerste zien steeds meer bedrijven het belang van een goed geoptimaliseerde website in en ten tweede worden de zoekmachines steeds slimmer.

Op dit moment is er maar één zoekmachine belangrijk voor Nederland: Google. En waar een slimme website bouwer vroeger Google kon sturen door een aantal steekwoorden op te geven probeert Google nu de context van de website te begrijpen en is het belangrijk dat de teksten en de techniek van je website hier op ingericht zijn.

Om goede resultaten bij Google te krijgen dienen niet alleen de teksten van de website op een juiste manier te worden gepresteerd maar komen er ook een flink aantal andere factoren bij kijken (Hoe snel wordt de website geladen, hoe zit de website technisch in elkaar, hoeveel andere websites verwijzen naar deze website en ga zo maar door).
Door naar al deze factoren te kijken en waar nodig te verbeteren zal uw website beter gevonden.

Google heeft zelf een leuk YouTube filmpje gemaakt om uit te leggen hoe Google eigenlijk werkt:

Bent u benieuwd hoe uw website verbeterd kan worden? Neem dan contact op!

 

Meer artikelen...